Jak nawiązać relację z psychoterapeutą?

Podjęcie psychoterapii może wiązać się z wieloma sprzecznymi uczuciami. To, co bywa najczęstszą przyczyną poczucia dyskomfortu, to fakt, że psycholog jest zupełnie obcą osobą, której nagle trzeba opowiadać o najbardziej osobistych sprawach z własnego życia. To naturalne – podczas terapii musimy bardzo głęboko wejść we własne emocje i wspomnienia, stąd też pojawia się strach przed wydobyciem na wierzch czegoś, z czym nie chcemy się mierzyć.

Warto jednak wiedzieć, że możliwe jest nawiązanie dobrej, satysfakcjonującej relacji z psychoterapeutą, który pomoże najlepiej, jeśli zyska Twoje zaufanie. Do tego potrzebne jest oczywiście odpowiednie poczucie bezpieczeństwa, dlatego wybierz taki gabinet, w którym już przy wstępnej konsultacji będziesz czuć się komfortowo.

Pamiętaj, że udając się do psychologa lub terapeuty masz przyzwolenie na całkowitą szczerość, nawet jeśli Twoje wypowiedzi będą nieuporządkowane albo będą Cię krępować. Psychoterapeuta nie ocenia Twoich decyzji, nie jest po to, by wygłaszać kazania. Spotyka się z Tobą, by zadawać Ci pytania, które pozwolą Ci wejrzeć w głąb siebie, zrozumieć źródła Twojego problemu i znaleźć siłę do jego przezwyciężenia.

W sprzyjającej atmosferze z czasem zaczniesz się otwierać bardziej, będziesz pewniej mówić o sprawach bolesnych i wstydliwych. Dzięki temu otworzysz się także na nową perspektywę spojrzenia na własne problemy. Popatrzysz innym okiem na siebie, swoje decyzje, na stosunek do Twoich bliskich.

Jeśli jednak pojawi się kryzys w relacji z psychoterapeutą, nie bój się go o tym powiadomić. W sytuacji kryzysowej należy postawić na szczerą, otwartą rozmowę. Powiedz psychologowi, co Cię drażni lub niepokoi. Wytłumacz, co nie podoba Ci się w Waszej relacji, z czym się nie zgadzasz. Jeśli się nie poddasz, może to przerodzić się nawet w pewną korzyść – psychoterapeuta może zacząć lepiej rozumieć Twoje potrzeby.

Comments are closed.